Vad kan vi hjälpa till med?

Mitt bagage är försenat eller skadat. Vad ska jag göra?

Saknar du ditt bagage vid ankomst behöver du anmäla det till bagageservice på flygplatsen. De fyller då i en så kallad PIR-rapport, som du får en kopia av, samt efterlyser ditt bagage. Flygbolaget kontaktar dig så snart ditt bagage har återfunnits.

Om ditt bagage skadades i samband med flygresan behöver du göra en skadeanmälan till bagageservice på ankomstflygplatsen, som då fyller i en så kallad PIR-rapport. Om skadan inte upptäcks på flygplatsen kan du anmäla den upp till 7 dagar efter ankomst. Detta gör du genom att ringa bagageservice på den aktuella flygplatsen eller åka tillbaka till flygplatsen och vända dig till bagageservice på plats.

PIR-rapporten som fylls i om ditt bagage saknas vid ankomst eller skadas på flygresan ska betraktas som en värdehandling då flygbolag och försäkringsbolag kräver rapporten i original för att lämna ut ersättning. Det är därför viktigt att du gör en anmälan och att du ser till att få med dig PIR-rapporten.

 

Aktuell information

Hur länge ska mitt pass vara giltigt?

Resa inom EU För resor inom EU krävs ett pass eller nationellt ID-kort som är giltigt under hela resan. Giltigt pass eller nationellt ID-...

Läs mer

Kan jag checka in online?

Checka in via internet Flyger du med Thomas Cook Airlines kan du på utvalda destinationer checka in online via dator eller mobil. 24 timmar innan...

Läs mer

På vilka hotell ingår bagage på din resa?

  Bagage ingår på din resa, om du bokar en charterresa till ett av följande hotell: Sunwing Family Resorts Sunprime Hotels Ocean...

Läs mer