Vad kan vi hjälpa till med?

Mitt bagage är försenat eller skadat. Vad ska jag göra?

Saknar du ditt bagage vid ankomst behöver du anmäla det till bagageservice på flygplatsen. De fyller då i en så kallad PIR-rapport, som du får en kopia av, samt efterlyser ditt bagage. Flygbolaget kontaktar dig så snart ditt bagage har återfunnits.

Om ditt bagage skadades i samband med flygresan behöver du göra en skadeanmälan till bagageservice på ankomstflygplatsen, som då fyller i en så kallad PIR-rapport. Om skadan inte upptäcks på flygplatsen kan du anmäla den upp till 7 dagar efter ankomst. Detta gör du genom att ringa bagageservice på den aktuella flygplatsen eller åka tillbaka till flygplatsen och vända dig till bagageservice på plats.

PIR-rapporten som fylls i om ditt bagage saknas vid ankomst eller skadas på flygresan ska betraktas som en värdehandling då flygbolag och försäkringsbolag kräver rapporten i original för att lämna ut ersättning. Det är därför viktigt att du gör en anmälan och att du ser till att få med dig PIR-rapporten.

För skadat bagage när du flyger med Thomas Cook Airlines finner du en länk här

 

Aktuell information

Hur länge ska mitt pass vara giltigt?

Resa inom EU För resor inom EU krävs ett pass eller nationellt ID-kort som är giltigt under hela resan. Giltigt pass eller nationellt ID-...

Läs mer

På vilka hotell ingår bagage på flygresan?

  Bagage ingår alltid på din resa när du bokar en charterresa till ett av våra Sunwing Family Resorts, Sunprime...

Läs mer

Aktuell information om Ving

Idag har Thomas Cook, som Ving är en del av, meddelat att det pågår diskussioner med Fosun Tourism och våra utlånande banker...

Läs mer