Vad kan vi hjälpa till med?

Vad gäller för mig med särskilda behov på resan?

Du som har funktionshinder och/eller reser med medicinsk utrustning, rullstol osv. måste kontakta Ving efter bokning.

Alla flygbolag har av säkerhetsskäl regler gällande hur många funktionshindrade som kan resa med samma flyg. Som resenär är det viktigt att du informerar Ving vid bokning om eventuellt funktionshinder.

Detta gäller även dig med funktionshinder som helt eller delvis klarar dig själv både vid ombordstigning och avstigning, och dig som har med dig egen ledsagare. Till funktionshindrade räknas även döva, blinda, psykiskt funktionshindrade eller personer som på grund av ålder eller sjukdom kan ha problem med att ta sig ombord på och av flyget. En passagerare räknas som funktionshindrad om han/hon inte kan ta sig till en nödutgång snabbt och utan hjälp.

Resande med speciella behov och som behöver assistans på flygplatsen kan beställa detta genom Ving. Den resande måste ändå vara kapabel till att ta vara på sig själv och sitt bagage eller resa tillsammans med någon som ge nödvändig assistans under resan och vid eventuell nödsituation. Vissa typer av smittsamma sjukdomar som t.ex. vattkoppor kan medföra flygförbud.

Läs om:

Aktuell information

Hur länge ska mitt pass vara giltigt?

Resa inom EU För resor inom EU krävs ett pass eller nationellt ID-kort som är giltigt under hela resan. Giltigt pass eller nationellt ID-...

Läs mer

På vilka hotell ingår bagage på flygresan?

  Bagage ingår alltid på din resa när du bokar en charterresa till ett av våra Sunwing Family Resorts, Sunprime...

Läs mer

Aktuell information om Ving

Idag har Thomas Cook, som Ving är en del av, meddelat att det pågår diskussioner med Fosun Tourism och våra utlånande banker...

Läs mer