Vad kan vi hjälpa till med?

Kan jag beställa specialmat på hotellet?

Kunskapen kring olika typer av allergier och matintolerans är generellt sämre utomlands än i Sverige. Hotellpersonalen kan ibland ha svårt att svara på exakt vilka ingredienser som finns i de olika maträtterna. Ibland kan det bero på språkförbistring, och det kan då underlätta om du har med dig Celiakiförbundets översättningskort på resan.

På flera av våra familjehotell, Sunwing Family Resorts, finns det nu ambassadörer som är specialiserade på matintolerans. Det är restaurangpersonal som är utbildad i födoämnesallergier, och på plats på hotellet får du en kontaktperson som fungerar som en länk mellan dig och hotellets kök.

Utbudet av mat som passar den med olika typer av allergier och matintolerans är inte lika stort utomlands som hemma. Det gäller även i hotellens restauranger och butiker, samt om du har bokat All Inclusive alternativt hel- eller halvpension. På alla Sunwing Family Resorts finns dock ett begränsat utbud av matvaror till försäljning i Minimarket.

Det kan vara bra att ta med sig lite tilltugg/enklare matvaror hemifrån, t.ex. knäckebröd, eftersom det kan vara svårt att hitta utomlands.

I Asien är det generellt mycket nötter och jordnötter i maten. Skaldjur är också en vanlig smaksättning i många länder, även de gånger man inte beställer in skaldjursrätter.

Läs även om allergi på flyget

Aktuell information

Hur länge ska mitt pass vara giltigt?

Resa inom EU För resor inom EU krävs ett pass eller nationellt ID-kort som är giltigt under hela resan. Giltigt pass eller nationellt ID-...

Läs mer

På vilka hotell ingår bagage på flygresan?

  Bagage ingår alltid på din resa när du bokar en charterresa till ett av våra Sunwing Family Resorts, Sunprime...

Läs mer

Aktuell information om Ving

Idag har Thomas Cook, som Ving är en del av, meddelat att det pågår diskussioner med Fosun Tourism och våra utlånande banker...

Läs mer